Inzerát na houby!?! Proč technici ignorují Vaše nabídky?
Proč technici ignorují vaše inzeráty?
Jeden z hlavních problémů, které dnes vidím v technickém a především v IT recruitmentu, se skrývá v textech pracovních nabídek. Často jsou si totiž podobné jako vejce vejci a informačně velmi chudé. Něco jako kdybyste si kupovali auto a v popisu stálo strohé "červená barva, jezdí rychle". Dává to příliš prostoru představivosti, než abychom mohli na vágní kritéria přitáhnout ty správné kandidáty.
Obecnost inzerátu často mají na svědomí samotní klienti, kteří zadají agenturám "hledat Python / Ruby / Java / OOP vývojáře s pětiletou pracovní zkušeností v IT". Tím v podstatě znemožní najít jim skutečný talent, který na danou pozici sedne jako pověstné pozadí na hrnec. Tímto banálním (a překvapivě častým) příkladem HR oddělení naznačí, že hledá v podstatě kohokoli, kdo se 5 let pohybuje v IT a během té doby se setkal s některými ze zmíněných technologií. Inzeráty potom vypadají jeden jako druhý a těžko přitáhnou toho, kdo by na ten hrnec skutečně s chutí sednul. Říkám tomu inzerát na houby.
Jak jsme se octli v téhle šlamastyce?
Není to zas tak složité. Manažeři někdy nevědí jistě, koho vlastně chtějí, a někdy nemají čas (nebo chuť) se tím zabývat. Hodí sepsání specifikací pozice na HR oddělení a ti uvaří tu nemastnou, neslanou technickou kaši. Manažeři jsou elegantně z obliga díky jedné větě: Správného člověka poznám, když ho uvidím. Vážně? A podle čeho ho poznají, když nedokážou vyjádřit slovně, jaký by měl být?
Další možnou příčinou obecného balastu v technické inzerci je fakt, že recruiter loví spíš v moři průměrných kandidátů, než v tůni těch talentovaných (zní vám to povědomě?), a rozšířit síť se mu zdá jako docela dobrý nápad. Teoreticky by měla pojmout mnohem víc kandidátů. Možná. Teoreticky. Ale ze zkušenosti vím, že tento způsob obvykle naprosto selže. Proč?
inzeráty na houby neoslovují v zásadě žádného technika
Pracovní trh v oblasti IT je dnes přesycen nabídkami. Když chce průměrný vývojář změnit práci, najde si novou téměř okamžitě. Abyste však nalákali ty pravé lidi, měli byste něčím vyniknout. Cílem je, aby se vývojářovi rozzářily oči, když bude číst, co bude součástí jeho práce. Buďte konkrétní, popište nástroje, jaké bude používat. V čem je práce obtížná? Co je ve vaší společnosti / v týmu / na této pozici nejlepší? Čím podrobnější budete, tím barvitěji a reálněji si dokáže představit sám sebe při práci na vašich projektech.
inzeráty na houby znemožňují ostatním pomoct vám
Zvažte, kolik možností vám nabízí zapojení všech lidí, které znáte, jako recruiterů - laiků. Vždyť se jich právě včera někdo mohl ptát, jestli nevědí o nějakém zajímavém projektu vyvíjeném v Pythonu. Když si dáte záležet na inzerátu a vložíte do něj dostatek času, vtipu a osobního přístupu, vzbudíte pozornost a lidé, které požádáte o šíření, vám většinou rádi pomůžou.
inzeráty na houby vám nedovolí poznat chuť úspěchu
Když nedokážete popsat ideálního kandidáta, jak můžete čekat, že ho najdete? Je přece škoda spokojit se s kompromisem, když můžete mít to nejlepší. Když vypustíte do světa obecně znějící inzerát, už předem jste prohráli. Naopak pečlivá specifikace s trochou fantazie puštěné na špacír umožní všem zúčastněným dotáhnout proces výběru ke šťastnému konci.
A teď začněte!
Oprava inzerátů vám samozřejmě zabere nějaký čas. Vyžaduje skutečné pochopení a pořádnou dávku úsilí. Možná bude na místě naučit tyto principy i ostatní kolegy.
Ale když oddřete tu prvotní těžkou práci, vaše inzeráty se změní v cenné zbraně, které:
- přitáhnou ty správné lidi,
- usnadní ostatním rozšířit dosah vaší pracovní sítě,
- dostanou váš náborový tým na stejnou vlnu a ukážou rychle zajímavé výsledky.
Volně inspirováno tímto článkem.