Zaměstnejte kandidáta bez zkušeností! Cože?!
Rád bych poukázal na skutečnost, se kterou mnozí nebudou souhlasit, ale bohužel je dnes v recruitmentu až příliš běžná. Zkuste si vše nejdříve pečlivě pročíst a promyslet, než vynesete soud.
Čemu se většina recruiterů a manažerů věnuje v prvním kole výběrového řízení? Třídí životopisy na ty bez a se zkušenostmi pro danou pozici. Hledají ideální kandidáty, kteří se právě u konkurence věnují takové práci, kterou nabízíte. Už se totiž v tématu orientují a nebudou je muset zasvěcovat do všech nástrojů, příležitostí, překážek a zapracují se proto rychle.
Ale má to háček - nejsou motivovaní. Samozřejmě, někteří z nich mohou toužit po vyšší odměně za stejnou práci, kratší dojezdové vzdálenosti nebo jen změně prostředí. Pokud ale odhlédneme od těchto vnějších faktorů, jaká je jejich motivace vykonávat tu stejnou práci skutečně dobře? Oni už ji přece dělají! Snadno se zapracují, protože dokáží pracovat už skoro poslepu. Často je to pro ně tak snadné, že jedou na půl plynu ... což budou dělat i u vás, protože před sebou nevidí žádnou výzvu. Ani ve staré práci, ani - pokud pomineme prvních pár týdnů aklimatizace - u vás.
Když obsazujete novou pozici, myslete jednou na někoho mladšího, hladového, nadšeného, chytrého, kdo by exceloval na pozici, která je možná trošku příliš podle jeho současného backgroundu.
Proč byste mu měli dát šanci? Protože do takové příležitosti vloží opravdu veškeré úsilí, bude chtít poznat a naučit se každý detail práce, udělat na vás dojem a na píli mu taky (v dobrém slova smyslu) dodá odhodlání nezklamat vaši důvěru. Navíc má vás, zkušeného leadera a odborníka, na kterého se může obrátit, když si nebude vědět rady!
Proč trváme na letech zkušeností, když můžeme někoho obout do bot, které jsou mu momentálně trošku velké, ale zanedlouho do nich doroste? Media a sci-fi nás zásobují inspirativními příběhy lidí, kteří překonali překážky, jimž nikdy předtím nečelili a zvítězili jim navzdory. Bohužel v profesionálním poli hrajeme na jistotu. Neriskujete, nevyhrajete.
Mám výzvu pro všechna HR oddělení:
dejte šanci někomu méně zkušenému, o němž byste jinak vůbec nepřemýšleli, ale je motivovaný, připravený a ochotný přijmout výzvu (a závazek), chytrý, nadšený a chce udělat dojem na vás a konec konců i sám na sebe. Dejte šanci někomu bez zkušeností v oboru. Dejte šanci někomu, kdo sedí dvě židle pod danou pozicí, pokud v něm vidíte potenciál. Hoďte ho do vody (a naučte plavat). Získáte úplně nový úhel pohledu někoho, kdo není vyčerpaný a zatížený zajetými stereotypy.
Nejen že možná postrčíte budoucího inovátora ve vašem oboru a potenciálního ředitele vaší společnosti, ale určitě získáte pracanta, který věnuje svému zaměstnavateli čerstvou perspektivu a který neodejde domů, dokud není práce hotová. Mimochodem často za výrazně nižší náklady!
Inspirováno článkem z Brand and Marketing